Flera Riksrösen!

30.06.2017 13:00

Ja, som sagt så har det uppdaterats synnerligen lite på sista tiden, och mitt intresse för att leta upp "vanliga" gränsrösen har mättats en aning, då jag betat av ett par hundra vid det här laget. 

Därför är det lite roligt att kungöra mitt nya stora intresse: Riksrösen!!

Dessa stora monument längs gränsen mot Norge (och några mot Finland) finns som bekant uppradade på gränslinjen från Bohuslän till Treriksröset, och det är drygt 640 stycken totalt (ej inräknat visare och utliggare). När detta skrivs har jag nått hela NIO stycken, så det finns ett gäng kvar att beta av! :-)

Det knepiga med att nå dessa Rr, som de förkortas, är att jag bor på östra sidan av Sverige (norr om Stockholm), och Norges gräns mot Sverige går som bekant i väster, så det är ett projekt i sig att ens nå områden där dessa rösen finns. Men, jag försöker minst 2 ggr om året att nå vårat "naboland" i väster, och då pricka av ett par Rr i samma veva. 

Nu i Juni 2017 var jag uppe och fjällvandrade i Idre-trakten med två vänner (Peter och Monika), och besteg bland annat Städjans topp (1131 meter över havet). Under denna vistelse bockade jag/vi av ett antal Rr, och dessa ligger uppe med en bild per Rr och kort text på förstasidan. Dessa Rr är (i den ordning vi besökte dom): Rr140A, Rr140a, Rr137B, Rr138 och Rr137Aa.

Med förhoppning om mer bilder på Rr (och kanske några andra "inhemska" rösen) inom kort!
 

Mvh, Stefan T (webmaster)