8 augusti 2015: Stort röse på Kungsängens skjutfält:

23.08.2015 19:55
Efter ännu ett (alldeles för) långt uppehåll styrde jag kosan mot ett röse inne på Kungsängens skjutfält. Jag lyckades övertala min syster att följa med, så jag lockade med att det borde finnas en god chans att hitta kantareller! Trevligt med sällskap när man ger sig ut i skogen, och kantareller hittade vi minsann!
Vi cyklade in på skjutfältet via fd. Negelstena och över bäcken. På östra sidan av bäcken tornar "Ljusa bergen" upp sig, en lång skogsbevuxen bergsrygg. Vi tvekade lite angående var i skogen vi skulle gå upp (österut) då det var antingen väldigt tätt och snårigt, eller högt gräs. Till slut bestämde vi oss för det minst dåliga stället, i halvöppen terräng och lite halvöppen granskog. Ganska omgående började det luta uppför, och lutningen höll i sig ett bra tag, så det var med viss andfåddhet vi nådde ca 200 meter in (och upp!) i skogen. Längs med vår promenad dök det upp kantareller i små och stora klungor mest hela tiden, så innan vi ens hade nått upp till området där jag antog att röset borde vara beläget hade svamppåsen blivit rejält välfylld. Jag hade med mig en rejält förstorad karta över området, och med mycket tur och en del skicklighet lyckades vi till slut kryssa fram till den berghäll där det stora röset var beläget. Röset var ett klassiskt femstenarör med stora och fina visarstenar plus hjärtsten. Postamentet var rejält byggt, och är cirka 2.5 meter i diameter.
Jag plockade min vana trogen fram kameran för dokumentation, och vi passade på att ta en liten paus uppe på den soliga berghällen, innan vi gick ner för bergskanten igen till våra cyklar. Vi gick mer eller mindre "rakt ner" från rösets berghäll ner mot vägen, och det tog mindre än 5 minuter. Det tog ju desto längre att gå upp, med distraherande många svampställen på vägen. :-)
Varmt och soligt (och svettigt), massor av kantareller, och ett pampigt femstenarörs-röse funnet och fotodokumenterat, vad mer kan man begära?