6 September, kort tur norr om Sigtuna:

06.09.2014 21:17

Jag tog "bakvägen" ut till sommarstället, via urmysiga Sigtuna, och det var rena sommarvärmen trots att vi nu kommit in i September. Tanken var att ta en rejäl långpromenad längs norra gränsstenarna runt Sigtuna, och sedan västerut mot Billby/Bärmö. Dock var jag på plats lite sent, samt att det som sagt var oväntat varmt denna dag, så jag förkortade promenaden ordentligt.

Jag ska väl erkänna, en aning skamset, att jag tidigare i veckan gjort en liten utflykt till nordöstra Lidingö, för att hitta gränsrösen som matchade en orienteringskarta jag printat ut, MEN jag glömde det väsentliga; att kontrollera om de på orienteringskartan markerade röse-symbolerna matchade några ägogränsen (nya eller gamla). Väl på plats insåg jag mitt stora misstag då alla rösen jag letade upp visade sig vara stora naturliga rösen, eller odlings- (eller röjnings-) rösen! En stor flopp, och ett så kallat "nybörjarmisstag" av mig! Nåväl, jag fick mig en rejäl promenad från Södergarnsvägen via stigar och löpspår ända bort till Elfvik, och vädret var även denna kväll mycket behagligt.

Nåja, för att återgå till Sigtuna-promenaden... Jag tog bussen från Märsta till Hällsboskolan i nordvästra Sigtuna. Jag var lite osäker på exakt hur jag skulle lägga upp promenaden med tanke på att klockan tickade snabbt och den tilltagande värmen, men gav mig i alla fall ut i skogen med sikte på ett klassiskt gränsröse i Sigtuna-modell, med det klassiska utseendet med text från 1667; "Sigge Thuna" och "Wenne Garn" på andra sidan. Jag gick rakt norrut från Hällsboskolan, förbi Sigtuna Orienteringsklubbs lokaler och upp i skogen. Det första röset skulle vara beläget bara en liten bit ifrån vägen och tomterna i östra kanten. Jag gick dock lite väl långt norrut och sedan tillbaka längs berget precis norr om röset, och gick fram och tillbaka flera gånger och funderade på var röset kunde vara. Till slut insåg jag att det nog inte var på själva berget, eller ens på dess sluttning, utan i stället precis nedanför bergskanten. Där stod det, lite undangömt nära en sänka med högt gräs och sly, och bara ett par meter ifrån närmsta tomt. Ingen direkt klockren start på promenaden, då det gick åt mycket mer tid än vad jag trodde det skulle göra. Jag borstade av mig ett par fästingar och tog sikte på nästa röse, även detta en med tidigare nämna texter. Skogen och terrängen i detta område är väldigt trevlig att vandra i, och det finns en hel del stigar att välja mellan. Jag hade lite svårt att hänga med i alla stigkorsningar och svårt att matcha dessa med kartan, men när jag fick syn på bergshöjden där röset skulle vara beläget var jag tämligen säker på att jag var på rätt plats, och det var jag också. Uppe på kullen står det nordligaste av de rösen som markerar/markerade Sigtuna stads yttre gränser. Detta röse skiljde sig dock ifrån de övriga jag sett genom att det var två stenfragment nedsatta i det låga postamentet. Jag antar att det varit en sten från början, som har gått av, och då har man satt ner bägge stenarna bredvid varandra!?

Efter detta röse tittade jag på kartan och insåg att det bara fanns ett röse till åt öster, ett snarlikt med samma texter, och åt väster låg det ett flertal intressanta rösen, men dit kändes det lite väl långt att gå i värmen.

Så jag tog beslutet att vända tillbaka och ta mig ut till sommarstället!

Ska jag göra fler expeditioner norr om Sigtuna stad ska jag ha mer tid på mig, samt helst ge mig ut när det är en aning svalare! Nu blev jag rejält varm och svettig redan efter att ha letat upp det första röset.

Hur som helst, mycket trevlig och lättlöpt skog i området, och gott om fina upptrampade stigar. Väl värt ett besök, även om man kanske inte vill leta gränsrösen! :-)