15 februari: Från Ängsjö till Norra Stäket

15.02.2014 14:59

En 3 timmar lång promenad genom skogarna i Järfälla kommuns nordliga delar. Vädret var inte det bästa, snöblandat regn, regn eller i bästa fall knappt kännbart duggregn. Terrängen var av naturliga skäl väldigt blöt, och det var ett bra val att jag tog på mig mina vinterkängor. Dock är dessa numera väldigt slitna och lite ihåliga här och var, vilket jag märkte vid ett par tillfällen när jag skulle ta mig över riktigt sanka områden i skogen.

Jag tog alltså bussen hela vägen upp till Ängsjö friluftsgård, där det var full aktivitet på motionärer och barnfamiljer trots det mulna och regntunga vädret.

Första röset jag sökte upp ligger precis norr om Ängsjös byggnader. Ett anspråkslöst "vanligt" röse, i nuvarande gräns mellan Järfälla och Upplands Väsby kommuner (som flertalet för övrigt är av de jag letade upp under denna expedition). Jag gick sedan längs med motionsspåret som gör en liten böj norrut, för att sedan övergå i en nästan helt rak linje i sydsydostlig riktning (exakt längs kommungränsen). Röse nummer två ligger precis där raksträckan börjar norrifrån, och är ett "bumlingsröse" med stora stenar och en omkullvält hjärtsten i mitten av stenansamlingen. Några meter sydsydost om röset, på andra sidan stigen, ligger något som jag tolkade som en utliggare (ett mindre röse som hör ihop med det större). Jag följde sedan den spikraka motionsspårsstigen och kände en svag doft av soptippen strax intill. Efter en 7-8 minuters promenad var det dags att dokumentera dagens tredje röse, ett normalstort röse med stor platt hjärtsten, belägen i en liten backe och med ett par grangrenar som skymde rösets bakre sida. Detta röse ligger intill en flerstigskorsning, och härifrån gjorde jag en avstickare österut, in under en rotvält grans krona (!) och längs en smal stig i kärrig terräng. Lyckades ta mig fram i det mycket våta underlaget och till och med gena en aning för att nå det fjärde röset, som var ett ganska anspråkslöst röse (liknande det första röset), bestående av ett mindre antal större stenar. Gick tillbaka till stigkorsningen och gick nu över på andra sidan av den spikraka stigen, där jag följde en mjukt böljande stig upp på bergig terräng. Efter drygt 5 minuters promenad såg jag röse nummer fem för dagen, ett stort och flackt röse utspritt mellan flera större stenformationer. Angående detta röse måste jag återkomma om det verkligen är ett gränsröse eller ej, för mig veterligen ligger det inte i någon nuvarande eller äldre gränslinje. Rösets utseende såg inte heller bekant ut jämfört med gränsrösen i allmänhet. Detta röse bestod av massor av mindre stenar i en oformlig flack hög. Några fåtal stenar i mitten stack upp, men det är som sagt osäkert vad för typ av röse det är.

Följde den böljande stigen till en stigkorsning, och tog mig via en länkstig ut på den spikraka stigen igen.

Där den spikraka stigen till slut vek av fortsatte jag i samma riktning i sydsydost upp på en bergknalle. Där fann jag röse nummer 6. Ett "klassiskt" röse med tydlig hjärtsten och fint uppbyggt av många stenar. Tog ett par foton och filmade en sekvens i det snöblandade regnet.

Tog mig ner på den nu alltså inte längre spikraka stigen och följde denna ett kort stycke tills jag bytte till en något mindre stig i ungefär samma sydsydostliga riktning som föregående. Passerade ett par diken och valde att INTE försöka leta upp ett röse som ligger en bra bit ifrån stignätverket. Varför jag valde bort detta röse? Jo, som sagt, vädret var vid detta tillfälle riktigt otrevligt med snöblandat regn. Lägg därtill den mycket blöta terrängen, samt att det just i området var ont om stigar och skogen såg inte alltför lättforcerad ut just där.

Kom fram till en glänta som påminde om en vändplan, och vek av på en mindre stig åt nordost. Efter några minuters promenad hittade jag en sannerligen ynkligt röse, dagens sjunde, bestående av ett fåtal stenar, kraftigt övermossade, och med två metallstolpar nedkörda rakt igenom röset. Kanske tur det, för utan dessa stolpar hade man nog lätt kunnat missa röset helt och hållet!!

Tillbaka till vändplanen, och här funderade jag på om jag skulle avkorta promenaden och gå snabbast möjliga väg mot Norra Stäket. Som tur var valde jag att fortsätta, trots att det senaste röset var väldigt tråkigt och att jag som sagt valde att inte leta efter röset innan det.

Nu tog jag mig upp på en mycket svag stig rakt söderut upp på ett berg. Tappade bort stigen, men gick mot högsta punkt hela tiden, och hittade en bättre stig som ledde mig på rätt väg. När jag närmade mig toppen på berget såg jag en liten enkel fyrkantig sten på en kal berghäll. Gick fram till den och undrade om det verkligen kunde vara den stenen? Sökte med blicken runt omkring, och såg ett magnifikt röse på grannberghällen, bara 10 meter bort! Utan tvekan det finaste röset (hittills!!) på expeditionen, det åttonde för dagen, med nästan helt symmetrisk och kvadratisk postamentsform, med mycket tydlig trekantigt spetsig hjärtsten i mitten. Tog flera foton och filmade lite, och filmade även med den lilla fyrkantiga stenen i dokumentationen. Kanske en utliggare?

Tog mig ner för bergskanten och kom ner på en större stig. Såg på kartan att nästa röse var väldigt nära, men dessvärre var terrängen här väldigt kärrig. Kunde se berghällen där röset skulle finnas, men det var som sagt väldigt mycket vattensjuk terräng mellan mig och röset. Fick helt enkelt ta sats och hoppa över det blöta områdets smalaste ställe! Röset på berghällen var inget märkvärdigt röse, och speciellt inte i jämförelse med det jag besökt innan (och kommer att upptäcka härnäst!!). Röse nr 9 därmed avbockat.

Hoppade tillbaka samma väg, och fortsatte på stigen nästan rakt söderut. Passerade ett par riktigt sanka områden, varav ett var försett med en liten bro. När jag närmade mig höjden med nästa siktet inställt på nästa röse såg jag ett par stenar och en metallpinne i mitten och tänkte, "Jaha, var det inte större än så?". Men när jag stannar vid det lilla röset och blickar vidare i stigens riktning fick jag syn på det absolut pampigaste röse jag hittat hittills i min röseletarkarriär! Ett otroligt välbyggt röse i fyrkantigt postament, med en riktigt stor, platt och avlång hjärtsten med fint utseende (med mossa och lavar på). Röset är högre än jag! Här stannade jag i 10 minuter och dokumenterade samt tog en frukt- och vätskepaus. Även detta röse är beläget på en berghäll, som det åttonde, och även om det tidigare nämnda var vackert måste förstapriset gå till detta röse!! Skogspromenaden, trots snöblandat regn och mycket sank och dyngsur terräng, var värt mödan rakt av bara för att se detta fantastiska röse! Fantastiskt fint!!

Som sagt hade detta jätteröse en liten utliggare norr om huvudröset, och med lite god vilja kan man kanske urskilja även en sydlig utliggare. Lite osäker på detta dock.

Klockan var nu kvart i fyra, och med vetskapen om att det skulle börja skymma inom en knapp timme fick jag nu fokusera på att ta mig igenom skogen och hitta dagens sista röse på vägen.

På vägen ifrån det magnifika röset gick stigen i blandad terräng, på mindre berghällar och i vanlig skog. Drygt 10 minuter senare passerade jag något som kan ha varit ett mindre röse, eller en visare, som till synes enligt kartan låg i linje med det stora röset och nästkommande röse, med reservation för att jag är fel ute...!

Efter en stigkorsning en bit väster om Gocartbanans norra ände fick jag syn på ett enormt flyttblock, så det var jag tvungen att gå och titta på lite närmare och fotografera. Såg även en liten damm med is på. Dagens sista röse dokumenterades tjugo minuter över fyra, ett inte alltför imponerande röse strax intill stigen som ledde mig till Rotebroledens trafikplats där E18 passerar. Puh!

Drygt 3 timmar i skogen blev det. Jag letade upp 11 av de 12 rösen jag hade för avsikt att hitta.

Av dessa rösen var 2 i särklass, och ett av dom var det hittills häftigaste jag sett!

Med andra ord, ännu en härlig dag i rösefyllda skogar!!