11 Oktober, Löttingelund till Täby Kyrkby:

11.10.2014 21:00
Detta var premiär för kombinationen röseletning - fotbollsmatch!! Jag hade noterat att toppmatchen i division 1 norra mellan IK Frej Täby - Athletic FC skulle spelas denna dag klockan 16:00 på Täby IP (även kallad Vikingavallen) i Täby kyrkby. Detta föranledde att jag då undersökte möjligheten att ta en skogspromenad i närheten och kombinera detta med att senare se nämnda match. Det gick ganska bra!
Dock fick jag skippa att leta efter ett par rösen på slutet, då jag ville vara på plats på Täby IP i något sånär god dit, eftersom det lutade åt storpublik på den lilla arenan.
Jag tog tåget från Sollentuna till Upplands Väsby, och därefter buss 524 mot Arninge. Bussresan tog cirka 40 minuter, och när jag klev av bussen i Löttingelund var klockan 13.50. Jag hade alltså ungefär 2 timmar på mig att gå igenom skogen till Täby kyrkby. Första tanken var att gå ner mot Rönningesjön och Skavlötens friluftsområdet och bad, men när jag såg att det gick en gångväg parallellt med Roslagsvägen österut valde jag att gå den vägen i stället. Jag skulle ju trots allt åt nordväst mot kyrkbyn. Efter att ha passerat bebyggelsen och en intressant varggrop intill Roslagsvägens norra kant gick jag upp i skogen mitt emot en milsten som stod på vägens andra  (södra) sida. Det var en rejäl stig att följa genom skogen i mestadels nordvästlig riktning genom mysig svampskog (men jag hittade mycket mindre än jag hoppats och trott...). Det första röset jag tog sikte på ligger strax norr om en mindre kraftledning som skär igenom skogen. Jag nådde en stigkorsning efter ledningsgatan och tog höger på en ridstig som följde något som verkade vara en gammal vägbank. Ett par hundra meter fram gick jag vänster upp i skogen (norrut) och fann tämligen omgående dagens första röse, ett stort och tydligt sådan beläget i öppen och lättvandrad skog med en hel del öppna berghällspartier strax norr om röset. Jag fotograferade röset (som jag alltid gör) och vandrade vidare i västnordvästlig riktning för att gena en aning mot stigen jag skulle följa. Bara ett tjugotal meter nordväst om röset fanns ett stenmonument i form av ett hjärta som någon eller några hade byggt för förmodligen inte alltför länge sedan. 
Jag kom ut på nästa stig, som även denna var stor och tydlig, och längs denna skulle det enligt kartan finnas tre rösen precis intill stigen. Mycket riktigt återfanns tre gamla fina och tydliga rösen nära stigen, och jag tror att jag även fann en liten visare mellan det andra och tredje röset, precis intill stigen. 
Fyra rösen funna, och klockan tickade på lite väl fort. Framme vid Mossens gård vek jag väster längs en bilväg och sedan norrut på ännu en stor stig upp i skogen. I detta skogsparti skulle jag leta efter tre rösen till, men jag insåg att det skulle bli lite väl stressigt, dels för att alla dessa tre rösen ligger en bit ifrån den stora stigen, samt att jag absolut inte ville missa något av fotbollsmatchen. Därför avstod jag att leta efter dessa tre rösen, och fokuserade på att ta mig de drygt 2 km jag hade kvar till Vikingavallen. Jag var framme vid arenan ca 15:30, en halvtimme innan matchstart, och jag är rätt säker på att om jag hade försökt hitta dessa tre rösen hade jag nog missat en del av matchen. Dessa rösen har ju stått där i ett par hundra år, så de lär ju stå kvar tills jag eventuellt får för mig att ta mig till samma skogsparti igen! :-)