10 september, norra Rosersberg

10.09.2014 22:58

En "mitt i veckan-promenad" denna soliga onsdag i September. Eftersom jag jobbar i Arlandastad var det lämpligt att välja ett skogsparti i närheten, och då det dessutom går med stormsteg mot höst och solen går ner tidigare och tidigare var detta ett bra val vad gäller avstånd och tidsåtgång.

Jag hade dock lite problem att lista ut exakt var jag skulle starta denna promenad, då jag tänkte starta norrifrån (Märsta/Arlandastad), gå i en båge genom skogen, och avsluta med att nå Rosersbergs station. Dilemmat var att mina kartor inte var uppdaterade till 100%, då det har tillkommit en infarstsväg till Fortums värmeverk över järnvägen sydväst om Plantagen, men den tillfartsvägen (bro över järnvägen) är ännu inte med på en enda karta, varken tryckt eller på internet! Jag chansade dock att det skulle kunna gå att ta sig in i skogen genom att ta bussen till Gustavsborg (hållplatsen närmast den nya bron), gå över bron, och sedan vika vänster innan infartsen till Fortum. Jag gick sedan närmast parallellt med järnvägen söderut, och tog mig över ett smalt gärde innan jag till slut nådde skogen som jag skulle leta rösen (och svamp) i. Jag kan väl nämna i förbifarten att jag nog inte rekommenderar den promenadrutten om någon skulle vara sugen på att leta rösen i samma skogsområde!

Nåväl, jag nådde till slut, via en smal stig i skogskanten mot ett gärde, en mindre grusväg (med vägbom) som utgår från Krogsta och går i nordostlig riktning in i skogen och militärområdet som omfattar större delen av skogen. Denna slingriga väg följde jag i någon kilometer och jag tog sedermera sikte på ett röse på en berghäll ett 50-tal meter väster om nämnda väg. Jag såg ett par stora stenar i skogspartiet och fick dom att matcha med kartan och klev upp i skogen. Strax bortom stenarna såg jag något som såg ut som ett tämligen litet röse med omkullfallen hjärtsten. Jag gick fram till denna formation, men stannade strax innan för att plocka några kantareller, och när jag stod bredvid dessa stenar tänkte jag att det inte var mycket till röse.

Jag vände dock blicken en aning till höger och såg då ett större röse med tydlig och stor hjärtsten, inklämd mellan två större jordfasta stenar. Med andra ord var det en visare intill röset jag såg först! Efter det obligatoriska fotograferandet gick jag återigen ner på vägen, men backade tillbaka en bit för att se om det var möjligt att se röset från vägen. Det var synligt, men man bör nog veta exakt vad man letar efter för att kunna känna igen det ifrån vägen. Borstade av mig ett par fästingar och tog mig en titt på kartan.

Eftersom jag hade en relativt tajt tidsplan med tanke på solens nedgång valde jag att inte leta efter ett röse österut, rakt söder om Fortums område, utan tog istället sikte på två rösen nära varandra i västlig riktning. Jag tog vänster på en annan grusväg en bit fram och höll utkik efter en stig som skulle gå till vänster i en snitslig "bana" genom skogen. Jag höll tummarna för att det verkligen var en stig och inte ett motocross-spår eller liknande, med geggiga hål och svår terräng. Jag nådde stigens början, och det såg synnerligen lovande ut! Stigen (som uppenbarligen används som ridstig och promenadstig) vek av in i skogen och det kryllade av olika svampar på bägge sidorna om, och även på, nämnda stig. Efter ett par hundra meter hittade jag kantareller (igen) och ett antal rödgula trumpetsvampar! Trevligt! Ytterligare ett par hundra meter fram längs stigen hittade jag svart trumpetsvamp, mer kantareller och ett par fina taggsvampar som jag också plockade. Efter ca 15 minuters stigpromenerande (med pauser för svampplockning) fick jag syn på något på höger sida om stigen. Ännu en visare, och det stora röset strax bakom. Det såg ut som en "kedja" av rösemonument, med från öster till väster sett; visare, sten ställd på högkant mellan visare och röse, röse, stenpackning (som säkert har innehållit en visarsten i mitten som troligtvis har rasat omkull). Väldigt tydlig och tveklöst sammanhängade monument i gränsens riktning. Ca 250 meter längre fram nådde jag grann-röset, som även detta var tydligt och stort, men saknade visare (med reservation för en stensamling strax väster om röset som kan ha varit någon form av visare). Precis innan stigen nådde vägen igen hittade jag lite fler kantareller, samt till slut även ett par små trattkantareller (som jag var rätt så säker på att jag skulle hitta i skogen, men det dröjde alltså ända fram tills stigen nästan tog slut). Ytterligare ett par fästingar avlägsnades från mina ljusa byxor när jag klivit ut på grusvägen.

Klockan hade nu passerat 19:00, och sakteliga blev det mörkare och mörkare i skogen. Jag gick nu endast längs med grusvägarna och siktade in mig på asfaltsvägen strax öster om Rosersbergs slott. Hann dock plocka ett antal kantareller till på vägen, som växte på en dikesslänt mitt emot grusvägen strax innan asfaltsvägen. Väl framme på asfaltsvägen var det nu halvmörkt och en stor apelsinfärgad måne syntes tydligt på himlen ovanför Rosersberg. Klockan var ca 19.55 när jag kom fram till Rosersbergs station. Borstade av mig de sista fästingarna och satte mig på tåget hem till Sollentuna.

Tre riktigt fina rösen funna, härlig skog att gå i, och två påsar halvt fyllda med svamp, inte illa!