9 Mars, kort rösepromenad vid nordöstra Lejondalssjön.

09.03.2014 17:00

 

Efter gårdagens nitlott på Järvafältet bar det i stället av mot Upplands-Bro denna gång. Egentligen låg inte fokus på rösen denna gång, utan jag var mer nyfiken på terrängen runt Lejondalssjöns utlopp mot Mälaren, den så kallade Tranbyggebäcken (som senare byter namn till Negelstenabäcken). Jag har under de senaste åren funderat på om det inte skulle vara möjligt att hitta en smidigare väg att ta sig från Stentorp till Bjurs och dess bad. I stället för att ta sig upp på asfaltsvägen (Tranbyggevägen) och den grovgrusiga och kuperade grusvägen via Dammen tänkte jag att det borde gå att ta sig via skogen närmare sjökanten. Det fungerade! I alla fall till stor del. En liten äldre stig precis intill träsket vid åns utlopp och en välplacerad bro (byggd av militärerna gissningsvis) förtkortade sträckan avsevärt, genom vacker natur dessutom! Vissa sträckor av denna genväg var dock lite svårforcerade pga sanka partier och tät skog, men nog ska det gå att göra en genväg om man ger sig den på det!
När detta utforskningsprojekt var klart trotsade jag mitt ömmande knä (överansträngning antagligen) och letade upp ett säkert röse, en bit sydost om Bjurs inne i skogen. Följde en gammal körväg som nyligen använts då röjningsarbete skett i kraftledningsgatan. Denna körväg var dock väldigt geggig och full av vattenpölar lite här och där. Fick gå lite alternativa omvägar genom rätt så tät granskog för att undvika att klafsa runt i lervällingen. Var dock nära att trilla omkull ett par gånger i den sanka terrängen. Lyckades lokalisera röset uppe på en bergsknalle en bit in i skogen, och på väg upp till röset trillade jag faktiskt till slut omkull, då den blöta mossan på berget lossnade när jag skulle ta mig uppför knallen. Lyckades märkligt nog inte göra mig illa, och inte heller smutsa ner mig, vilket får anses som ren tur!

Röset i fråga går under namnet "Sjötorpsbergsvisen" och är alltså ett mindre röse, inget femstenarör. Det ska finnas ett femstenarör med namnet Grandahlsröret, men det måste jag ha passerat. Å andra sidan är det inte med på moderna orienteringskartor, och kan ligga nära eller i kraftledningsgatan. Därmed kan det vara skadat eller rentav borttaget. Ytterligare en expediton till samma område får utvisa statusen för detta!

Med rejält ömmande knä bar det sedan av hemåt.