20 December, revansch på Lidingö!

20.12.2014 22:35
 
Efter min misslyckade expedition i början av September, då jag blåögd och naiv gav mig av till Lidingö med en karta med flera rösen utsatta, och fick erfara den bittra eftersmaken av alldeles för dålig kart-research efteråt, då alla rösen på kartan jag letade upp var naturliga rösen eller röjningsrösen, så var jag denna gång mycket bättre förberedd. Jag hade dessutom siktat in mig på en annan del av ön, mellan Kottlasjön och Ekholmsnäsbacken. Jag tog tåg, tunnelbana och ersättningsbuss för Lidingöbanan till Brevik, där jag efter ett tag lyckades lista ut vilket håll jag skulle gå åt (norrut).
Jag passerade Breviksbadet och fortsatte längs en större stig/motionsslinga mot Långängen, där jag vek av västerut.
De första två rösena jag skulle leta upp ligger precis norr om Långängens stugor, men återigen blev jag snuvad på konfekten, då bägge rösena var detsamma som jag såg i September, det vill säga stora stensamlingar i oformliga högar utan vare sig hjärtstenar eller riktningsstenar. Jag suckade högt och undrade stillsamt om alla rösen ser ut så här på Lidingö... att man antingen dragit gränserna mot dessa stenhögar som redan ligger där för att slippa bygga rösen, eller om man verkligen byggde gränsrösen så här på ön!? Även det tredje röset lite väster om Långängen såg likadant ut, men kraftigt övermossat.
Jaha, vad skulle jag göra nu...? Motivationen var på rätt låg nivå inför den fortsatta promenaden, men jag fortsatte ändå plikttroget mot nästa röse på kartan. Jag följde en asfaltsväg och vek av söderut på en geggig ridväg strax efter att ha passerat en kraftledning. En liten bit in i skogen såg jag en fäbod och en bit av en gammal stenmur. Precis intill skulle röset ligga, och jag var beredd på ytterligare en oformlig stensamling, MEN nu bröts förbannelsen! Ett riktigt gränsröse, äntligen!! Må så vara ett litet ett, då det skulle passa mer som en visare om det stått i exempelvis de djupa skogarna i Upplands-Bro, men tveklöst ett gränsröse!! Fram med kameran! :-) Att det var med på kartan förvånar mig faktiskt, då jag sett avsevärt större rösen som inte är utsatta på kartor! Men men, tacksamt att äntligen hitta ett gränsröse på Lidingö, det första! Och fler skulle komma...!
Jag tog mig ner på en stor stig (som Lidingöloppet springs på enligt skyltarna i området), och precis intill spåret fanns ytterligare ett gränsröse. Det matchade det på kartan, och var större än det första jag fann. Det här röset står alltså mindre än en meter från den stora stigen, så det är hur enkelt som helst att leta upp!
Nu gick jag ner till kanten av Västra Långängskärret och följde detta längs norra kanten. Såg ett röse på kartan som jag av nuvunnen erfarenhet nu med största sannolikhet kunde fastslå inte vara ett gränsröse (det ligger eller låg inte ens i gräns), och det var inte heller något annat än en stensamling, och fortsatte mot ett stort fågeltorn i kärrets östra ända. Det klev jag givetvis upp i och tog några foton även från denna byggnad.
Jag rundade kärret och gick längs dess södra kant för att söka upp de två sista rösena, och det var tveklösa gränsrösen även dessa. Det första står under en gran och har en stor och ståtlig hjärtsten. Det sista röset, nära änden av kärret och i kanten av en äng, är det absolut tydligaste och mest välbyggda jag sett på ön. Med robust postament och tydlig hjärtsten var det inte olikt flera av de andra rösen jag letat upp i exempelvis Sollentuna och Upplands-Bro.
Så det blev till slut en lyckad röseexpedition till Lidingö! 4 st gränsrösen funna (och lika många andra rösen...). Nu kunde jag känna mig nöjd, trots att jag i ivern att komma iväg på förmiddagen glömt att ta på mig mina "röseletarskor"! Det gick trots allt rätt bra, till slut, i vanliga slitna gympadojor!
Nu har jag konstaterat att det finns gränsrösen på Lidingö, och jag kan därmed bocka av även den kommunen! :-)