17 augusti, återbesök i Görjaskogen, Kungsängens skjutfält

17.08.2014 20:15

För nästan exakt två månader sedan var jag i samma området och hittade ett antal rösen, MEN jag gick bet på ett röse. Nu var det dags att lokalisera detta!

Efter en mycket varm sommar, då jag avsiktligt legat lågt med röseletandet eftersom det helt enkelt varit för varmt att ge sig ut i skog och mark, passade det bra denna söndag med växlande molnighet och ca 20 grader att ge sig iväg med cykel mot Görjaskogen på militärområdets skjutfält. Det blev inte bara en röseexpedition, utan även en lång cykeltur och även en hel del kantarellplockning dessutom! :-)

Jag cyklade tämligen rakt på mot det område där jag bommade röset förra gången jag var här, nu med en uppdaterad och uppförstorad karta över det specifika området. Jag ställde cykeln vid vägen och traskade in i skogen, och kände ganska omgående igen mig. Stora flacka berghällar som jag helt säkert besökte förra gången jag var här, men med den skillnaden att nu vissta jag att jag skulle gå aningen längre in i skogen, i nordostlig riktning. Jag följde det som på kartan ser ut som en stig-slinga, men som i realiteten är ett motocross-spår. Spåret går alltså som i en slinga runt i skogen, över berghällar och ner i sanka sänkor. Det ser inte ut som den använts speciellt frekvent de senaste åren, då den delvis är igenvuxen av stora ormbunkar och större kvistar och grenar ligger över spåret här och var. Efter ca 7-8 minuters promenad längs spåret fann jag det röse jag missade förut, och det var lika stort och tydligt som de andra rösen jag fann i dess närhet. Man gjorde sannerligen ordentliga rösen i den här trakten förr i tiden!

Efter det sedvanliga foto-dokumenterandet vandrade jag tillbaka till cykeln och fortsatte min färd, med stopp här och var för att leta svamp i skogen intill vägarna jag cyklade på, vidare norrut mot Torsätra, sedan västerut mot Negelstena och slutligen hemåt igen.

Med besökt och dokumenterat röse, flera andra fotograferingstillfällen (speciellt öster om Torsätra ner mot Mälaren), en ganska välfylld påse med kantareller, och rejält möra ben, var jag hemma igen ca 2,5 timmar efter avfärd. Ännu en trevlig dag i röse- (och kantarell-) fyllda skogar i Upplands-Bro! :-)