10 Maj, 2 (eller 3) rösen vid Gömmaren (Huddinge) + kort resume röse på Ekerö 26 April

11.05.2015 21:08
Efter ett otroligt långt avbrott (pga ovanligt fullspäckade helger, förkylningar, resor och andra bortförklaringar...) var det dags igen för en expedition, denna gång till Huddinge.
För att vara ärlig hade jag besökt ett röse på Ekerö den 26:e april, i samma område som jag tidigare besökt förra året. Förberedelserna inför Ekerö-expeditionen var rätt bristfällig, minst sagt. Jag brukar printa ut orienteringskartor från nätet och ta med som guide, men färgpatronerna hade precis tagit slut i skrivaren inför denna utflykt, så jag FILMADE kartan på dataskärmen med kameran!! Inte helt lätt att sen stå i skogen och titta på displayen för att hitta rätt i stigförgreningar mm. Rekommenderas icke! Men jag hittade i alla fall röset jag var på jakt efter! :-) Ett ganska ordinärt sådant.
För att återgå till den senare expeditionen i Huddinge;
Jag visste på förhand att vädret skulle vara lynnigt, med stor regnrisk, men jag ville ändå chansa. Jag skulle även passa på att se fotboll på Källbrinks IP (Huddinge-Akropolis), i samma veva, så kombon fotboll/röseletning (som jag lyckosamt har kombinerat ett par gånger, och fler blir det) lockade, igen.
Jag tog mig med pendeltåg och buss 706 till Källbrinks IP och fortsatte promenera längs Gamla Stockholmsvägen genom Huddingeskogarna fram till Ryttarvägen, där jag svängde höger (norrut) till den lilla sjön Gömmaren och badplatsen i dess sydöstra kant. Framme vid badplatsen började det duggregna. Jag följde sjöns sydöstra strandstigar och gick över en trevlig zick-zack lagd spång över sankmarken intill sjöstranden och vek av vänster (norrut). Regnet ökade. När jag hade passerat sjöns utlopp i öster och fortsatte nordvästligt i ungefärlig riktning mot Fullersta Kvarn regnade det ordentligt. Nu började det kännas hopplöst. Regn gör sten, bergpartier och rötter mycket hala, och alla dessa beskrivna naturobjekt finns det väldigt gott om i detta område. Det var drygt 1 timme kvar till matchstart, så jag hade i torrt väder kunna skynda mig igenom skogarna med en torr karta i handen och hitta ett antal rösen och sen hinna till fotbollsmatchen, men nu gick allt långsammare pga halkrisk, plus att jag var tvungen att hitta lä för regnet för att ens kunna ta upp papperskartan för att den inte skulle bli uppblött och oläslig. Till slut bestämde jag mig för att i lugn takt leta upp största stig, sen väg, och följa denna ner till Källbrinks IP. När jag kom fram till arenan var det drygt 35 minuter kvar till matchstart och regnet var ihållande. Jag satte mig under tak (tack för det!) på läktaren och gjorde mitt bästa för att torka upp. Efter 2 timmar på läktaren och bortaseger för Akropolis med 2-0 gick jag sakteliga mot busshållplatsen, MEN ångrade mig. Nu hade det ju slutat regna! Upp med den halvblöta kartan och siktet var nu inställt på de två lättaste rösena, väldigt nära stigar inte allför långt bort längs den så kallade "brandvägen" mellan Huddinge och Skärholmen.
Denna asfalterade väg rätt igenom skogen korsas av massor av stigar åt både höger och vänster. Första röset jag siktade in mig på ligger på höger sida, strax nordost om Fullersta Kvarn. Jag följde den leriga och blöta stigen, och höll på att missa röset när jag väl kommit fram till platsen. Röset ligger mellan två låga berghällar, i högt blåbärsris, med en björk vars långa grenar delvis täcker röset. Svårt att hitta om man inte vet exakt var man ska leta. När alla löv, blad och annan växtlighet blommat ut till fullo blir det ännu svårare att hitta röset, och det förvånar mig inte om röset inom ett par år tas bort från orienteringskartorna då det förmodligen blir ännu knepigare att hitta.
Samma stig tillbaka, ut på brandvägen igen, och nu ner till vänster (sydväst) längs en riktigt geggig och pölig ridväg. 
Röse nummer två denna dag skulle vara extremt lätt att finna, då det står mitt i stigsträckningen, och stigen klyvs i två stigar precis där röset är placerat. Större och tydligare, och som sagt, omöjligt att missa.
Det var fortfarande ljust (klockan var nu ca 19:30) och jag hade fått ny energi av att ha funnit rösen, samt att mina kläder så sakteliga blivit torrare och torrare. Ett röse till skulle eventuellt finnas (ej med på orienteringkartor, men på gamla kartor) lite längre fram i samma linje, men uppe på en bergknalle. När jag nått den punkt där stigen viker runt bergknallen insåg jag att det var högt blåbärsris och massor av blöt vegetation hela vägen fram till rösets eventuella position. Ingen idé med andra ord. Hade det varit torrt hade jag nog gjort ett försök.
Jag vände och gick samma stig tillbaka, och upptäckte då en samling stenar precis intill stigen, som jag tydligen missat när jag gick åt andra hållet. Det såg inte ut som ett typiskt röse, men enligt min slutledningsförmåga och noggrant tittande på kartan låg stensamlingen mitt i den tänkta gränslinjen mellan det funna röset i stigdelningen och det eventuella röset på bergknallen. Det KAN vara ett röse, eller åtminstone en visare. Mycket osäker vad det är, eller kanske bara en samling stenar. Jag räknar det dock som ett eventuellt röse!
Efter detta lade jag ner röseletandet och begav mig hemåt. Återkommer gärna när vädret är bättre, då jag har ett antal oupptäckta rösen kvar att leta upp i trakten av Gömmaren.